Denne uka er det Nordisk litteraturuke, et kulturprosjekt for skoler, bibliotek og andre kulturinstitusjoner som ønsker å spre høytlesning, leseglede og nordisk litteratur i Norden og de omkringliggende områdene. I over 20 år har Nordisk litteraturuke blitt arrangert for å fremme nordisk litteratur og den nordiske fortellertradisjonen. Uke 46 er en uke full av opplesninger, utstillinger, debatter og kulturelle opplevelser på tusentalls bibliotek, skoler og kulturinstitusjoner i hele Norden og Baltikum.

Årets tema er «Helter i Norden». En helt kan være så mangt, og vi har laget en liten utstilling med bøker om noen av dem. Utstillingen kan vokse seg større dersom du forteller oss om hvem som er din (nordiske) helt, og det finnes bøker om denne personen. Velkommen innom, dette kan bli spennende!