Sommerles er en digital lesekampanje som er laget for motivere barn til å lese mest mulig i løpet av en lang sommerferie. Det skal være gøy å delta på sommerles.no! Barna belønnes på forskjellige måter underveis.

Brukerprofil

1. juni åpner sommerles.no for at barna kan registrere seg. For å delta må man lage seg en profil med brukernavn, foreldre/foresattes e-post, navn, hvilket bibliotek de tilhører, lånenummer, kjønn og klassetrinn. Det er viktig å registrere riktig klassetrinn siden dette bestemmer vanskelighetsgraden. Når profilen er opprettet, er det bare å sette i gang med å lese!

Registrere bøker, XP og level

Når man er ferdig med en bok, søkes den opp via boksøket og registreres som lest. For hver leste bok får deltakeren XP (poeng) basert på antall sider i boka og de vil etterhvert gå opp i level. Barna samler opp XP på mange forskjellige måter, som ved å løse oppgaver knyttet til det nye spillet, stikke innom biblioteket for å hente ukens kodeord og ved å lese/lytte til Sommerlesfortellingen. Hvert level krever mer XP enn det forrige, slik at det er enkelt i starten og blir mer utfordrende etterhvert. Alle skal kunne klare å oppnå level 10 og de fleste oppnår også level 20. Det er ingen øvre grense for hvor høyt opp i level man kan nå.

Når du registrerer en bok får du også mulighet til å si hva du synes om boka. Å skrive en liten bokanmeldelse er valgfritt, men alle må gi antall stjerner og krysse av for noen forhåndsbestemte kategorier, for eksempel om de synes boka var morsom, trist, spennende, kjedelig, lærerik osv.

Belønninger

Underveis belønnes barna på forskjellige måter. De viktigste belønningene på Sommerles er premier og troféer. Premier er små, fysiske premier som barna henter på biblioteket, mens troféer er digitale utmerkelser som de kan samle på og smykke seg med på profilen sin. Alt barna gjør på Sommerles gjør at de avanserer i level, men det er lesingen som teller aller mest!

Den første premien kan hentes på biblioteket når du har kommet til level 10, den neste på level 20 og den siste premien når du når level 30. Du får beskjed når du har gjort deg fortjent til en premie, og du kan hele tiden følge med på profilen din hvor langt du er kommet i level, hvor mange bøker/sider du har lest, og hvilke troféer du har gjort deg fortjent til. Troféene gir samme XP i alle klassetrinn, men vanskelighetsgraden for å oppnå de forskjellige troféene blir generert ur fra hvilket klassetrinn de er registrert med.

Mens noen barn er mest opptatt av de fysiske premiene, synes noen det er gøy å jakte på troféer! Et trofé er en digital utmerkelse som gis for mange forskjellige ting, for eksempel når du har lest en skikkelig tykk bok eller lest 3 bøker på et annet språk, svart riktig på oppgaver og kodeord osv. De fleste troféene finnes i bronse, sølv, gull og diamant, som er forskjellige vanskelighetsgrader av samme trofé. Diamanttroféet er det ikke meningen at alle skal få, men er en gulrot for superleserne. Hvert trofé er ledsaget av en avatar som du kan velge å bruke til å representere deg på profilsiden. På profilsiden er det enkelt å se hvilke trofèer man har oppnådd, og hva man må gjøre for å få de forskjellige troféene.

Sommerlesfortellingen og kodeord

Sommerlesfortellingen er spesialskrevet for kampanjen av Mari Moen Holsve. Den bygger på Sommerlesuniverset fra tidligere år, og er en frittstående fortsettelse av de tidligere fortellingene. Sommerles.no har et samarbeid med Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB), som gjør at man kan velge å lytte til fortellingen heller enn å lese selv.  Årets fortelling er delt inn i 12 kapitler, og hver uke slippes et nytt kapittel sammen med ukens kodeord. For hvert leste kapittel får man et trofé. Kodeordene skrives ut på et ark som henges opp i biblioteket, og barna noterer seg kodeordet og fyller det inn på nettsiden for å få ekstra XP og troféer. Kodeordene er ment for å gi barna en ekstra motivasjon for å besøke biblioteket jevnlig om sommeren.

Følge venner

Barna kan også velge å følge vennene sine på Sommerles. De må da vite brukernavnet til denne deltakeren for å søke opp han eller henne. Ved å følge en venn kan du se hva vennene dine leser, se hva de synes om bøker de har lest og hvilke troféer de har oppnådd. Funksjonen kan skrus av dersom man ikke ønsker at andre skal kunne se hva man gjør på Sommerles. Barna trenger eksakt brukernavn for å kunne legge til nye venner.